söndag 3 juli 2011

Man kan väll säga att en löptävling den 2 juli kan vara vanskligt beroende på vädret, i dag var det 28 grader och stekande sol, perfekt för att springa alltså, eller? Banan var utmanande i denna värme med sina många backar, inte upplagt för pers alltså.... Vinnaren sprang i mål på 1:28, det torde vara ca 13-15 min långsammare än en vanlig elit tid på halvmara är.

Lugnt vid starten...
Snygg kille i Foppatofflor och svart pannband, kände mig inte riktigt taggad, den kvalmiga luften i samband med solen så var det faktiskt otrevligt att ens tänka på löpning. Men till start kom jag! Första 6km gick i mitt tänkta tempo dvs sub 4:30, men när backarna aldrig ville ta slut och solen gassade slog jag av på tempot när jag börja känna att detta inte kommer hålla i dryga 21km
Så 13 min efter segraren står jag och pustar lite efter målgång, jag är överjävligt nöjd med att vara endast 13 min efter "elit" löparna denna dag, jag seglade in på 1:41 och en 27 plats av några hundra, kände att jag har 1:30 i mig på en lättare bana och lite svalare.
Jag drack vid varje vätskekontroll, jag drack gående vid varje, jag kände att jag skulle ta mig den tiden idag, ca 1km från mål såg jag 2 ihopklappningar av löpare, jag hörde även att ambulansen hade fått rycka in mer än en gång. Tiden jag förlorade på att gå lite och dricka kanske gjorde så jag kom i mål?
Sliten look efter målgång!
Kul att familjen var på plats efter och stötta mig.

Vafan håller jag på med här?
För att inte tala om här!?
Jag kommer springa detta lopp nästa år igen om jag kan, trevliga funktionärer, lite tuffare bana och en härligt atmosfär. Loppet vart ett grymt bra träningspass inför BAMM som inte är mer än ca 6-7 veckor fram i tiden.
Nu blir det 100% fokus på BAMM träning, mycket skog och Väsjöbacke, om mina planer går i lås kommer jag även ställa upp i SUM den 8 oktober.

Over and out!

2 kommentarer:

  1. Grymt bra reportage grabben, men snyggare foton tack :P

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Jag gick också upp för de brantaste backarna och spenderade säkert 30-60 sekunder vid varje vätskekontroll. Har på känn att det var därför jag kunde avsluta någorlunda....

    MVH

    SvaraRadera